جمعه ؛ 30 شهريور 1403
17 مهر 1402 - 11:57
برساخت نقش یابی فراجا در افکارعمومی

پلیس خدمتگزار و امنیت آفرین

هفته فراجا در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران از ۱۳ الی ۱۹ مهر درج شده است. این هفته یکی از مهم ترین رویدادهای مناسک محور برای پاسداشت مهم ترین نهاد امنیت ساز کشور است
کد خبر : 15241

پایگاه رهنما:

هفته فراجا در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران از ۱۳ الی ۱۹ مهر درج شده است. این هفته یکی از مهم ترین رویدادهای مناسک محور برای پاسداشت مهم ترین نهاد امنیت ساز کشور است. در این یادداشت ضمن مرور رویدادهای مهم در هفته فراجا به برساخت تصویر فراجا متناسب با راهبردهای تعیینی رهبرمعظم انقلاب اسلامی می پردازیم و سپس به نقش فراجا در خنثی سازی بحران ها اشاره خواهیم کرد.

هفته آشکارسازی خدمات فراجا

سردار سعید منتظرالمهدی در نشست خبری که برای تشریح اهداف و برنامه‌های هفته فراجا برگزار شد، گفت: هفته فراجا با شعار «شهروند قانونمدار؛ پلیس خدمتگذار» از ۱۳ مهرماه امسال آغاز شده و تا ۱۹ مهرماه ادامه خواهد داشت. ما تلاش داریم تا در این هفته علاوه بر اینکه به معرفی دستاوردها و اقدامات پلیس در طول سال می‌پردازیم، خدمات مضاعفی را نیز به مردم عزیز کشورمان ارائه دهیم. وی در ادامه به تشریح برخی از این خدمات پرداخت و گفت: در طول هفته فراجا ساعات کار مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور افزایش پیدا می‌کند، قبلا ساعت کار این مراکز در ساعت ۱۴ به پایان می‌رسید اما در طول هفته فراجا ساعت کار آنها تا ۱۶ اضافه شده است. معاون فرهنگی اجتماعی فراجا ادامه داد: همچنین امسال فرآیند تعویض پلاک اینترنتی را به نرم افزار پلیس من آوردیم و کاربران می‌توانند با استفاده از این نرم افزار درخواست خود را ثبت کنند. نقل و انتقال اینترنتی خودرو در شهر تهران در این هفته از طریق برنامه کاربردی «پلیس من» انجام خواهد گرفت، به طوری که لازم است افراد صرفا برای نصب و فک پلاک به مراکز مراجعه و در کمترین زمان ممکن ( کمتر از ۳۰ دقیقه) کار خود را به سرانجام برسانند.

برساخت جایگاه فراجا

ایجاد جایگاه و تعیین مختصات الگویی برای رفتارها و کنش­های ساختارمند در ساخت امنیتی جمهوری اسلامی ایران نیازمند درک درست از فرمان رهبر معظم انقلاب است. معظم له فراجا را «ستون استوار» امنیت کشور قلمداد می کنند و دامنه امنیت سازی این نهاد را فراتر از رویدادهای امنیتی تلقی می کنند و کمک به امنیت اجتماعی و نقش آفرینی و تصدی گری در بحران انسانی مانند کرونا را محور دیگری از وظایف فراجا می دانند که در این مسیر موفق بودند. در همین راستا رهبرمعظم انقلاب اسلامی فرمودند: «نیروی انتظامی یکی از ستونهای استوار امنیت در کشور است‌.‌این نقش ارزشمند، در سال های اخیر برجستگی بیشتری یافته ‌است‌.‌همکاری و کمک به دستگاه های متصدی برخی خدمات مردمی، مانند آنچه در تعامل با ستاد ملی مقابله با کرونا دیده ‌شد، نیز جنبه‌ی دیگری از ارزش های این سازمان است. همه در نیرو -بویژه مسئولان و مدیران- باید تلاش کنند سطح ‌خدمتگزاری و انجام وظیفه را ارتقاء دهند و با کارکرد خود، قدر نیروی انتظامی را نیز در چشم عموم مردم ارتقاء بخشند.‌» از سوی دیگر ایشان علاوه بر تاکید بر برساخت ماموریت های گسترده فراجا بر امر عامل «امنیت ساز» فراجا تاکید می کنند و این محور را اصلی ترین مولفه برجسته و متمایزکننده فراجا قلمداد می کنند. در همین راستا رهبرمعظم انقلاب اسلامی فرمودند: «اهمیت نیروی انتظامی... ناشی از اهمیت مأموریّت نیروی انتظامی است. اهمیت هر انسانی به‌قدر آن مسئولیّتی است که بر ‌دوش می گیرد و این انسان یا این مجموعه یا این سازمان به همان اندازه اهمیت پیدا می کند. مأموریّتی که شما آن را بر عهده ‌گرفته‌اید، استقرار امنیت در کشور است. امنیت خیلی مهم است؛ آنجایی که امنیت نیست، مردم قدر امنیت را می فهمند؛ ‌آنجایی که مرد از خانه خارج می شود، زن از خانه خارج می شود، جوان و فرزند از خانه خارج می شوند بدون اینکه خاطرجمع ‌باشند که دوباره به خانه بر خواهند گشت؛ خیابان ناامن است، کوچه ناامن است، بیابان ناامن است، حوادث در انتظار ‌شهروندان است؛ آنجایی که انسان ها در داخل خانه‌ی خودشان احساس ناامنی می کنند، اینجا است که انسان می­فهمد امنیت ‌چقدر مهم است. ایجاد این امنیت، استقرار این امنیت، عمومیّت بخشیدن به این امنیت، کار شما است. مهم‌ترین سازمانی و ‌مجموعه‌ای که این وظیفه‌ی مهم را بر دوش گرفته است، نیروی انتظامی است و این خیلی کار مهمّی است. بنابراین سازمان با ‌نگاه به این مأموریّت اهمیت پیدا می­کند‌.‌» از سوی دیگر شاهد تقدیر فرماندهی کل قوا در حوزه صیانت های مرزی و برگزاری مراسم های مهم مانند پیاده روی اربعین هستیم که ایشان به صراحت از ایفا نقش مسئولانه ارکان فراجا به نیکی یاد کردند.

فراجا ناجی امنیت ساز

در ادوار مختلف طراحی ضدانقلاب برای جامعه ایرانی یکی از مهم ترین سدهای بازدارنده و تقابل کننده با پیاده نظام دشمنان انقلاب اسلامی فراجا بوده است. نقش امنیت ساز فراجا در ناکامی دشمنان در آشوب­های اخیر موید تجربه اندوخته سازمانی است. در چند دهه اخیر فراجا دامنه و ضریب تقابل با دشمنان انقلاب اسلامی را گسترده کرده است؛ به نحوی که در تقابل با آشوب های اخیر شاهد بروز رفتارهای بازدارنده فراجا از اقدامات صیانتی و تبیینی در تقابل با جنگ شناختی تا حضور در عرصه های عملیاتی برای برخورد با آشوبگران و گروه­های تجزیه طلب بودیم و همه ارکان نیروهای فراجا تمام قد برای صیانت از امنیت پایدار کشور فداکاری کردند و در این مسیر شهدای زیادی را تقدیم منافع ایران عزیز کرد.

تبیین تصویر فراجا

تکاپوی ضدانقلاب در ادوار اخیر، ایجاد فاصله معنا دار میان جامعه با مردمی ترین نهاد امنیت ساز کشور است و در این مسیرخواهان ایجاد شکاف هویتی و ادراک با فراجا است؛ به نحوی که اولین نهاد امنیت ساز در صحنه را وارونه تصویرسازی کند و در این مسیر ضربه جدی به قرابت ماهیتی فراجا و رویکرد تعاملی آن وارد سازد به همین خاطر باید مدل ارتقای تصویر برند فراجا به عنوان کارویژه ساختاری هریک از عناصر تشکیل دهنده خانواده بزرگ فراجا باشد. مدیریت تصویر فراجا در عصر نبرد و جنگ شناختی باید مبتنی بر کاربست ابزارهای تعاملی و تبیینی صورت بگیرد و کارویژه «مدیریت تصویر» به صورت یک «ایده عمومی» برای مدیران می­تواند به مثابه خلق «برجستگی­های مطلوب» جامعه در «بینش، منش و کنش» آن متبلور شود و موجب حفظ و ارتقای «سرمایه اجتماعی» فردی- نهادی آن خواهد شد. بنابراین با ابزار مدیریت تصویر شاهد رشد صعودی سرمایه اجتماعی شخصی و سازمانی با اتخاذ ابزاهای «ارزیابی عملکرد» خواهیم بود.  مائده مجد

ارسال نظرات